Mistä hakukoneoptimointi koostuu?
Hakukoneoptimointi eli Search Engine Optimization (SEO) tarkoittaa verkkosivujen optimoimista niin, että sivusto kerryttää mahdollisimman paljon orgaanista eli ilmaista liikennettä hakukoneiden kautta.
Hakukoneoptimoinnin avulla sivustosi löytyy korkeammalta Googlesta ja saa enemmän kävijöitä.
Optimoinnin pohjana on keskeisten hakusanojen selvittäminen. Sivuston sisäisten ja ulkoisten tekijöiden muovaaminen tapahtuu suhteessa valittuihin hakusanoihin.
Hyvin rakennettu, linkitetty ja laadukkaalla sisällöllä täytetty sivusto on hakukoneoptimoinnin vakaa pohja. Sisältöstrategian, linkkien ja rakenteen avulla luodaan kulkureittejä, joita pitkin ihmiset löytävät luoksesi. Samalla kohdennetaan ja täsmennetään opasteita ja muovataan sivustostasi kohderyhmääsi houkutteleva.
Hakusanatutkimus on hakukoneoptimoinnin lähtökohta
Hakusanatutkimuksessa on tavoitteena luoda kattava lista avainsanoista, joilla tarjoamiasi palveluja ja tuotteita haetaan netissä. Tarkoituksena on luoda hakusanoihin nojaava sivusto, jolla on helppo navigoida ja jonka rakenne tukee sisältöä.
Puhu samaa kieltä yleisösi kanssa
Sisällön tavoitteena on avata olennaiset kysymykset alastasi yleisösi käyttämällä kielellä, tyylillä ja sanoilla. Hakusanoja kartoittaessa mieti, millä tavoin oman markkina-alasi kieli kietoutuu yhteen kohdeyleisösi tyylin, tarpeiden ja mieltymysten kanssa.
Sivuston sisäiset tekijät houkuttavat ja saavat viihtymään
Yksinkertaisimmillaan sivuston sisäisten tekijöiden (on page) optimoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimia, joita teet sivustollasi auttaaksesi tai haavoittaaksesi sijoitustasi hakutuloksissa. Kolme merkittävintä sisäistä tekijää ovat sivuston koodi, rakenne ja sisältö
Sivuston koodi tallettaa arvosi
Virheettömällä, laadukkaalla koodilla vältät epäloogisuudet. Kiinnittämällä huomiota otsakkeisiin (title) ja kuvauksiin (description) varmistat Googlen voivan indeksoida ja tutkia sivustoasi mahdollisimman tehokkaasti ja kokonaisvaltaisesti. Vahva sisäinen linkitys ja sivuston rakenne ovat tässä suureksi avuksi.
Sivuston rakenne nojaa sisältöön
Rakenne liittyy läheisesti sisältöön. Samalla tavoin rakennuksen käyttötarkoitus vaikuttaa sen muotoon ja rakenteisiin: omakotitalo ja uimahalli vaativat hyvin erilaiset pohjapiirustukset. Yhdessä rakenne ja sisältö vaikuttavat luettavuuteesi, näkyvyyteesi ja löydettävyyteesi.
Sisäiset linkit tukevat rakennetta
Sivuston sisäiset linkit vahvistavat sivustonne rakennetta ja ohjaavat kävijää seikkailemaan syvemmälle sivustollesi ja viipymään sisältösi parissa pidempään. Sivuston sisäisen linkkirakenteen merkitystä ei kannata aliarvioida, sillä oivallisesti toteutettuna se parantaa sijoitusta hakukoneissa. Sisäiset linkit kertovat Googlelle, mitkä sivut sivustollanne ovat tärkeitä.
Sisältö tekee näkyväksi
Hakukoneoptimointiin liittyy erottamattomana osana sisällöntuotanto. Ilman laadukasta sisältöä alasi olennaisista, ajankohtaisista aiheista on vaikea nousta korkealle hakutuloksissa. Harva etsiytyy kauppaan, jolla ei ole mitään tarjottavaa tai joka jättää opasteensa tyhjiksi.
Google välittää informaatiota ja sivuston sisältö on se arvo, jonka Google välittää hakukoneensa käyttäjälle. Googlen vaivattomimmin ymmärtämä informaatio on tekstiä, joten tekstisisältö on merkittävää hakukonenäkyvyyden kannalta.
Linkit ovat suosituksia
Korvaamaton vaikutus on sillä, kuinka paljon ja minkä tyylisiä linkkejä sivustollesi ja sivustoltasi luodaan. Linkit vaikuttavat maineeseesi, ja menestyksesi Googlen hauissa riippuu siitä, ketkä linkittävät sivustollesi ja millä tavoin. Lisäksi linkit olennaisilta sivustoilta omillesi antavat sivustollesi painoarvoa ja lisäävät niin uskottavuuttasi kuin näkyvyyttäsikin alaasi koskevissa hauissa.
Kuvittele linkkien olevan suosituksia, joita toiset ihmiset antavat sivustoasi koskien. Kenen haluaisit suosittelevan sivustoasi ja millä tavalla? Entä kenelle toivoisit tulevasi suositelluksi? Laatu houkuttaa ympärilleen yhtä tasokasta seuraa, joten laadukas sisältö on ehdottomasti sivustosi tärkeimpiä maineen luojia ja laadukkaat linkit kertovat arvostuksestasi alan toimijoiden keskuudessa.